Sy din egen Make a wish skirt

Jag vet att det är fult att härmas men House of Lolas kläder är ju så fina så man kan ju inte låta bli! 

Sedan december när jag skrev inlägget ”sy din egen heavenskirt”, har jag dagligen haft läsare på just det inlägget samt att flera läsare har bett mig sätta ihop en tut på Lolas Make a wish skirt.  

 Lusten har inte riktigt infunnit sig tidigare men nu har jag fått till en kjol som är så nära jag kan komma originalet och tänkte härmed bjuda på hur jag gick till väga 🙂

Första försöket blev inte riktigt bra. Jag provade att bara göra två likadana rektanglar med fickor. Det blev en kjol som tål att användas men som är alldeles för tight nertill för att likna originalet.  

 Nästa försök blev fantastiskt bra om man får vara så skrytig! Lite mindre pösig än originalet men det var så jag ville ha den. 

 För att krångla till det lite så fotade jag bara när jag gjorde den dåliga kjolen men tillvägagångssättet är ändå det samma. 

Först ska jag försöka beskriva hur du ritar ditt mönster;

Ta måttet där du är som rundast över rumpan. Mitt mått var 97cm. Eftersom mönstret utgör en fjärdedel utav kjolen så delar vi detta mått med fyra. 97/4=24. Bestäm sedan hur lång kjolen ska vara, min är 55cm ex midjemudd, och rita upp en rektangel med dessa mått.   
Mät hur långt ner på rumpan du vill att kjolen ska smita åt innan den pösar till sig och rita ett streck tvärsöver. Mitt streck är 18 cm från överkanten. 
Dra en linje från detta streck snett ner till en punkt fem cm vid sidan av kjolens nederkant. Detta ger en extra vidd på 20cm vilket jag tyckte var helt perfekt.  (Obs, på bilden ser det ut som om framstycket är 55cm från under linjen men det är alltså 55cm totalt) Gör nu en rät linje mellan denna sneda linje och nederkanten så att vinkeln blir 90grader.   

Mät 1,5 cm in på midjan och smalna av vid midjan för att slippa onödigt mycket tyg där. Gör framstycket fem cm lägre än bakstycket. 
  

Mjuka till linjerna lite och klipp ut.  

  Antingen markerar du fickorna på mönstret eller så gör du som jag och klipper direkt i det dubbelvikta tyget. Mina fickpåsar ser ut såhär. Själva öppningen är inte medritad men mäter ca 17*17cm.

 Hepp! Nu är mönstret klart. Bara att börja klippa och sy. 

Förutom fram- och bakstycke så ska du klippa ut fyra st fickpåsar. På två utav påsarna klipper du upp för ficköppningarna motsvarande hålen du klippt i själva kjolen. Till dessa tog jag ett skräptyg då de ju ändå inte kommer att synas.  

 Nåla ihop fickdelarna två och två och overlocka ihop yttersidorna.  

 Sy ihop fram och bakstyckets sidsömmar.  

 Nåla nu fast fickpåsarna i kjolens avigsida. Overlocka ihop och kanta.  

 När ficköppningarna är kantade tycker jag att du ska sy raksöm på kantbandet några cm ner från midjan så att fickorna fäster på ett bra sätt i kjolen.  


 Klipp nu till midjemudden. Jag gjorde min 18cm bred. Sätt i öljetter eller sy knapphål. Markera fjärdedelar på mudd och kjol och overlocka ihop räta mot räta.  

 Lägg nu kjolen med sidsömmarna mot varandra och klipp till nederdelen så att kjolen blir lite längre bak än fram. Kanta med hög stygnlängd och diffen på max om du har en covermaskin så att kantbandet rynkar ihop kjolen en aning.  

 Trä i ett band i midjan. Klar!!

Så här blev den dåliga kjolen. Den som bara är två kvadrater. Lite väl tight nertill och lite för mycket tyg upptill. 

   Och så här blev alltså den braiga. sydd i vanlig bomullstrikå. 

    
   
   
 Något oklart? Bara fråga!

24 tankar om “Sy din egen Make a wish skirt

  1. Tack för en bra tut!! Superfin! Dock undrar jag vad intaget på 1,5 cm vid midjan gör för nytta då man ändå sätter fickan just där.. Eller hur ska jag tänka ? Tack!!!

    • Ja, det kan man verkligen undra 😉 Jag tyckte att det blev bättre på det viset men har insett att det förmodligen bara var inbillning. Har inte orkat ändra i tuten bara. Skippa intaget du, det blir bra ändå!

  2. Vilken snygg kjol och bra beskrivning. Men innan jag sätter saxen i tyger efter allt ritande så måste jag fråga. Här de mått och mönster du angett med eller utan sömsmån?

      • Tack för snabbt svar. Har en fråga till. Hur lång gör du mudden? Vet inte riktigt hur jag ska tänka med tanke på att i inläggen ovan skriver du att man ska strunta i att smalna av 1,5cm i överkant. Är det då 75% av 24-måttet??

      • Hej 🙂
        Jag brukar helt enkelt dra muddtyget runt mig och klippa så lång bit som känns bekvämt. Om det blir 75% eller inte vet jag inte. Den typen av mått använder jag bara när jag muddar en halsöppning.

  3. Men jösses så snygg modell😊 är själv ingen kjol människa men känner att denna måste jag bara testa😊 Tack för att du delar med dig😊

    • Hej och tack 🙂 Vad typen av band heter vet jag inte med det är köpt på stoff o stil iaf. Dessa öljetter är 5 mm, men egentligen föredrar jag 8mm till vuxenplagg 🙂

  4. Tack för ditt svar, är en nybörjare då det gäller att sy egna kläder. Undrar var du köper kantbanden som du använt till kjolen?

    • Jaha 😊 Jag köper mudd på metervara (oftast på stoff o stil) den använder jag både som mudd i midja, ben- och ärmslut och som kantband. Mina kantband skär jag med rullkniv på en skärmatta med hjälp av en lång linjal. Det går såklart att klippa med sax också men det tar betydligt längre tid 😊

  5. Jag är så sugen på att sy en sådan kjol , men jag förstår inte vart på mönstret jag jag klipper ut formen på fickorna? Lite trög 🙈

    • Oj, förlåt att jag missat att svara dig! Fickornas form är likadana på fram och bakstycket så du kan lägga de utklippta delarna på varandra och klippa ut ficköppningen direkt, genom bägge lagren tyg.

  6. Hej! Ska nu sy denna och undrar bara lite hur mycket tightare den blev nertill med kantbandet än utan? Alltså hur mycket rynkades den ihop? Har ingen covermaskin utan en kantbandspressarfot till Husqvarna tänkte hur mycket jag ska sträcka det när jag syr, gött o slippa göra om…

  7. Jättefint! Tänkte försöka sy en själv men undrar vad måttet på fickpåsarna är? En till fråga, är det den streckade linjen vid midjan som är framstycket som är nedkortat 5 cm?
    Tack för bra beskrivning!

Lämna en kommentar