Sy din egen stolpficka

Eftersom jag fått en del önskemål om en tut på stolpficka så passade jag på att fota tillvägagångssättet senast jag sydde mig en jacka. Momenten kan tyckas många men är man bara noga och tar det steg för steg så är det inte alls svårt om än lite tidskrävande.

Jag vill påminna om att jag inte alls är något proffs utan bara en glad amatör så hittar du något fel så är du välkommen att rätta mig. Faktum är att jag inte ens är helt säker på att det heter stolpficka men jag väljer att kalla det för det iaf.

I mitt mönster ingår inte den här typen av ficka så jag får rita dit den själv. Jag tycker att 3*14 cm på själva stolpen är en lagom storlek till ett vuxenplagg. Stolpens lutning och placering jämförde jag mot en köpejacka.

Sedan ritar vi ett mönster för fickpåsen. Så här ungefär.

Nu ska fickpåsens delar klippas ut. Lägg till exakt 1 cm sömsmån runt både den yttre och inre fickpåsen

Markera med hjälp av mönstret stolparnas placering och pressa på mellanlägg på avigan. Rita ut den exakta rutan (här 3*14cm) och sy med raksöm. Den här sömmen är till hjälp när du sedan ska sy fast delarna ifrån baksidan.

Klipp nu ut tyget för stolpen. Jag använder muddväv. Tyget ska vara dubbelvikt 3*14 plus sömsmån så totalt alltså 8*16cm. Pressa på mellanlägg, vik dubbelt och pressa igen.

Nu ska stolpen sys fast. Den vikta kanten ska peka mot plaggets mitt fram. Nåla fast stolpens vikta kant exakt tre cm från den sydda hjälplinjen.

Nu ska stolpen sys fast med raksöm från baksidan och det är här du har hjälp av den sydda hjälplinjen. Se till att följa den exakt och se till att nålen går ner precis i hörnen.

Nåla nu fast de båda delarna till fickpåsen med en cm sömsmån från den sydda hjälplinjen på detta viset.

Sy fast från baksidan.

Så här ska det nu se ut från baksidan.

Nu är det dags att klippa upp fickan. Klipp på detta viset. Klipp så långt upp i hörnen det bara är möjligt utan att klippa sönder sömmen.

Vräng nu in hela härligheten till plaggets avigsida och lägg alla delarna tillrätta. Pressa och se till att allt ligger så snyggt som möjligt. Nåla fast stolpen i fickpåsen.

På baksidan av stolpens kortsidor har du nu som en triangel. Vik undan framstycket och sy fast triangeln genom alla lager tyg.

Så här.

Nåla och sy till sist ihop fickpåsen.

Klart!

Inlägget är i samarbete med Husqvarna Viking.

Annonser

4 tankar om “Sy din egen stolpficka

  1. Vad är det för plast du använder för att rita mönster på? Supersmart ju! Papper går sönder HELA tiden! 😀 Sedan undrar jag hur du gör de tunna kantbanden i mudd till tex dina barnplagg? Jag har just hittat till din sida/insta och WOW säger jag då bara! Superfina och coola grejer du gör! Superfint! ❤

    • Tack för fina ord 😊 Plasten är tunn täckplast, finns att köpa i bygghandeln. De tunna kantbanden? Menar du de som jag bandkantar med? De skär jag till utav mudd från stoff o stil oftast och kantar med min covermaskin.

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )