The Crazy cat lady

I april är det tre år sedan jag klippte isär ett gammalt linne och sydde min första mössa. Sedan dess har jag sytt en hel uppsjö med både barn- och vuxenplagg. Men bara i trikå. Av någon anledning så har jag varit helt övertygad om att det är superdupersvårt att sy i annat än trikå och helt enkelt inte vågat mig på att ens testa. Förrän nu! Helt plötsligt var det som om någon satt eld i arselet på mig och jag for iväg till Ikea och köpte gardiner och lakansväv. Här skulle sys i vävt tyg minsann. Jag ritade av de tusen mönsterdelarna till den jacka som heter Leone som finns i Jenny Hellströms första bok Sy! Från hood till skjortklänning, klippte ut tyg och började sy. Döm om min förvåning när det visade sig vara plättlätt! Jag hade gruvat mig helt i onödan. Däremot var det väldigt roligt och gav absolut mersmak. Nu måste tanten ut och leta mer tyg och sy fler jackor. Och kanske en blus eller skjorta eller nåt. 

Mönstret har jag förlängt ett par cm (jag är nästan 180cm lång) och gjort stolpfickor istället för att sätta fickorna i sidsömmarna som det är enligt mönstret. Jag har även lagt till innerfickor för det bara måste en jacka ha. 

Tyget är alltså från Ikea, det säljs inte som metervara utan bara som färdiga gardinlängder. 

Även linnet är hemsytt. Tyget med de glittriga kungakronorna kommer från jofotex. 




2 thoughts on “The Crazy cat lady

  1. Wow, vilken roilig och tuff jacka! Och vilket modigt första plagg i vävt tyg! Att sy är ju egentligen lättare i vävt tyg en trikå, mindre risk att det töjer sig etc. Att få till passformen är däremot förstås svårare i vävt tyg. Men det ser ut som att du lyckats även med det. Grattis till en avklarad tröskel!

Kommentera

