Sy din egen favoritkofta

Jag har sytt mig en ny favoritkofta! Eller ja, nästan i alla fall. Jag kom på att jag inte riktigt gillar volangen så jag har väl sytt mig nästan en favoritkofta då. Det bästa utav allt är att jag har satt ihop en tut så att du också nästan kan sy dig en favoritkofta 🙂

Så här ser den ut.   

 Jag har utgått ifrån toppen Rose från Jenny Hellstöms första bok. Jag har nämligen upptäckt att just det mönstret är ypperligt till att göra koftor utav då dess passform inte är så figurnära utan lite lösare. 

Eftersom mönstret är med kort ärm så måste man till att börja med förlänga ärmen så lång som man vill ha den. 

Jag har använt ett grovt sweatshirttyg från stoff o stil och det gick åt knappa 150cm i stl S. 

Då börjar vi!

Lägg framstyckets mönsterdel fem cm utanför tygets vikta kant. Samtidigt kortar du av framstycket fem cm. Klipp sedan isär på mitten så du får två framstycken.  

Jämna till linjen vid halsen enligt bilden.  

Korta även bakstycket med fem cm och sy ihop delarna som vanligt. 

Klipp till volangen. 15 cm hög. Längden får du fram genom att mäta nederdelen på koftan och gångra det måttet med 1.4. Vill du har en mer volangig volang så gör du den såklart längre än så. Vik volangen dubbel, avig mot avig och dra antingen ihop den med hjälp av rynktrådar till önskad längd eller kör latmansvarianten som jag och swischa över ett par gånger med overlocken på högsta diff och max stygnlängd. 

När du sytt fast volangen så ser det ut typ såhär.  

Nu ska vi göra själva kraggrejen. Klipp en rektangel som är 30 cm bred och lika hög som koftans öppning är lång. Jag fick skarva min del i nacken eftersom jag tänkte snett när jag klippte ut delarna. Observera att kragdelen alltså ska vara 30 bred och inte tvärtom för att få trådriktningen åt rätt håll!

Sy ihop kortändarna på kragen och vik den sedan längs med, avig mot avig och sy fast den längs hela framkanten på koftan. Är du förutseende och redan har koll på vart du vill ha dina knytband så syr du fast dem redan nu. Jag behövde prova och känna efter lite och sprättade därför upp lite grand och sydde fast dem efteråt. Mudda eller fålla ärmarna. 

Nu är det klart! Och visst var det roligt 😉 Nästa gång tycker jag vi skiter i volangen. Tror jag blir ännu bättre. Har redan ett tyg som ligger och väntar… 

Annonser

7 thoughts on “Sy din egen favoritkofta

  1. Åh, grymt snygg! Kommer absolut att inom kort göra en likadan – men utan volang. Inte min grej…
    Har förresten sytt din House of Lola-kjol! Blev en favorit!

  2. Du är superduktig, och jättefint blir allt du gör. Har tittat en del på dina alster…Tack snälla för all hjälp o alla tips du delar med dej:)

  3. Pingback: Kofta o linne | simolibo

  4. Denna är så fin!!

    Sydde en idag, men fick problem när jag skulle fålla kragen och kanten nertill. Hur gjorde du?

    • Jag har ännu inte fått tummen ur och sytt den utan volang men jag tippar att det bästa är att först fålla själva tröjan och sedan sy ihop kragen nedtill räta mot räta innan den vrängs ut och sys fast i tröjan.