Knytkofta 

Jag syr koftor för glatta livet nu för tiden. Det är linne och kofta jag trivs allra bäst i så nu har jag lagt ner klänning- och kjolsömnaden för ett tag och satsar på sånt som kanske faktiskt blir använt. I mitt jobb så måste jag vara klädd i svart så därför har jag fyllt på i garderoben med just svarta koftor. Den här har jag gjort med Jenny Hellströms topp Rose som grund. Jag har delat framstycket i två, kapat fem cm på vardera del och sedan rundat till dem i både nederkant och i halsen. Sedan har jag sytt på en dubbelvikt, 5cm bred remsa runt hela härligheten och till sist stickat ner sömmarna och sytt på knytband. Den är sydd i vanlig bomullstrikå. 

Helt omöjligt att få till en bra bild på sig själv klädd i svart men jag bjuder iaf på ett par dassiga, halvkassa bilder. 

Det skrynkliga linnet är sytt i mint/grå trikå från Kameleont och till mönster har jag ritat av mitt gamla favoritlinne.  

    
 

3 thoughts on “Knytkofta 

  1. Väldigt snyggt och kreativt som alltid när du syr! Jag har haft funderingar på någon form av kofta och nu blev jag verkligen inspirerad. Har bara lånat Jennys böcker och missade att rita av Rose. Funkar det att anväda Stella eller Simone? Är Rose lite vidare nertill eller vad skiljer?
    Mvh Liselotte

    • Hej! Jag har upptäckt att just Rose är kalasbra att använda som grund till kofta. Jag har sytt ett gäng olika modeller som kommer att komma upp på bloggen inom kort 🙂 Rose är lite lösare och mer utställd än Simone och Stella som jag tror är alldeles för figurnära för att använda som koftmönster.

      • Tusen tack för svar. Jag sydde en i eftermiddag och tog nått av Jennys toppmönster, men gjorde det vidare. Funkade väldigt bra.

Kommentera

