Kom igen och hjälp mig nu!

Huvtröja ska ju inte barn i förskoleåldern ha pga risken att de kan fastna med den fastsydda huvan och i värsta fall kvävas. Jag kunde ändå inte låta bli att sy denna fodrade velourhoodie då jag kort och gott blev alldeles synödig på just den här modellen. Den har redan använts flitigt men den blir väl ingen tröja som får följa med till dagis då. 

Mönstret är från Ottobre 1/2011. Enligt mönstret ska man sy fast dragkedjan allra sist men jag tycker det blir så fult på baksidan plus att det verkar oskönt mot hakan så jag har istället vändsytt den. 

    

Någon kommer få grym abstinens när bärsäsongen tar slut…

  Däremot har jag en fråga som ni gärna får hjälpa mig med. När man vändsyr en tröja eller jacka på det här viset så måste man ju liksom ändå sy ihopyttertyg och foder i varandra så att de inte glider isär. I halsen, ärmmuddarna och i linningen. Och kanske även i mudden i huvans öppning. Är ni med? Hur gör man det så det blir snyggt på både ut- och insida?? Jag sydde för hand men det är ju så snablars tråkigt så klockorna stannar. Hur gör du? 

    
 Nere vid mudden sydde jag en söm på maskin för att hålla ihop de två lagren men är inte helt nöjd med hur det ser ut på insidan. Hur gör man för att få det snyggare?

6 thoughts on “Kom igen och hjälp mig nu!

  1. Det var ju en väldans söt kombination av pojke och tröja!
    Har tyvärr inga sytips att bidra med, men nog en liten undran – måste man sy ihop yttertyg och foder? De sitter ju redan ihop vid mudden, o där får man ju det snyggt om man lämnar vändhål i en sidosöm i fodret… Men annars kunde du kanske fästa tygerna i varandra genom att sy någon detalj på ärmarna, typ tygmärke eller reflexband, eller kanske dekorativa nitar eller något?

  2. Hej! Vilka fina saker du gör!
    Har svårt att tänka mig att man kan vändsy hur mycket som helst. Ofta blir det ganska mycket handsömnad, främst vid muddarna, när man syr fodrade saker. Vissa modeller kan ha ganska löst sittande foder, men oftast blir det just handsömnad med nål och tråd för att få ihop det. Och syr man med riktigt små stygn då kan det bli hur snyggt som helst och nästan osynligt.

    • Åh, tack! Vad gött att höra att jag inte gjorde helt fel då när jag satt där och sydde ihop för hand. Fint blev det, syns inte alls. Var lite tråkigt bara!

  3. Dear simolibo,
    I’ve been following your blog and I like very much your sewings. It really inspires me to sew by myself also. I like very much the lining fabric of the hoodie, where do you buy it?
    Thanks and keep going! 😉

    • Thank you so much, your kind comment really made my day 🙂
      I bought the fabric at tyglycka.se but unfortunatelly it was over a year ago and I don’t think they have in stock anymore.

  4. Hur tänker du de glider isär? Du kan vändsy hela fodret, och vända genom en öppning i ärmsömmen. i nacken kan du sy ihop sömsmånerna med en raksöm en bit så glider de inte isär där. På jackor är det ofta en liten bit foderremsa sydda mellan fodret o tyget i ärmhålen, så rör det sej men hela fodret dras inte ur när en tar av jackan. Också sydda i sömsmånen. Hoppas detta hjälper något 🙂
    /Kajsa, ändringsskräddare

Kommentera

