En Grace-kofta

Av stoff o stils tunnstickade lilamelerade tyg har jag sytt mig en knytkofta. Som mönster har jag använt mig av Jenny Hellströms Grace där jag klippt isär och hyfsat till framstycket och sedan kantat runt hela härligheten. I teorin så var det en väldigt enkel historia men som vanligt så knölade det så in i bänken. Kantbandet drog ihop sig alldeles för mycket så det drog liksom ihop tyget i koftan och vek det inåt. Min följeslagare Sprätten fick jobba hårt och på tredje försöket så blev det väl om inte bra så i alla fall skapligt godkänt. För att få till det någorlunda bra så sänkte jag diffen på covern och hjälpte till att putta fram kantbandet genom kantningsmojängen nästan hela vägen runt. Vet inte om det var det tunnstickade tyget som var extra benäget att rynka ihop sig? Ska prova igen på ett annat slags tyg för jag gillade modellen! 

   

3 thoughts on “En Grace-kofta

  1. Ser jätte mjuk och skön ut💖 duktigt jobbat att fortsätta trots alla sprättningar. Jag skulle ha lagt de åt sidan😂😂 jätte snygg och tack för smart tips🌹🙋

Kommentera

