Inte en omlottkofta

I det senaste numret av Allt om handarbete finns ett mönster på en härlig omlottkofta och det har formligen sprutat ut varianter på denna kofta i diverse sygrupper på Facebook. Inspirerad av alla dessa koftor har jag nu gjort mig en egen kofta fast inte ett dugg likadan. Min är av det lite somrigare slaget men ändå mysig. Jag är jättenöjd och har redan köpt hem tyg för att sy en till. En svart. Svart med rosa sömmar tror jag. Eller röda. Eller grå. Får suga på det ett tag så får vi se.

2015/01/img_4886.jpg

2015/01/img_4875.jpg

2015/01/img_4882.jpg
Jag har fått lite frågor angående mönstret så här kommer en utlovad förklaring på hur jag tänkte:

Eftersom jag inte vet hur man gör när man ritar själva skärningen i ärmen så har jag utgått från ett befintligt mönster. Jag använde mig av gratismönstret från ur.se men det går så klart bra med vilket raglanmönster som helst. Sen ritade jag delarna som på bilden nedan.

2015/01/img_4891-0.jpg Mönstret är inkl sömsmån och jag skulle uppskatta att det är strl 38. Jag är nästan 180 cm lång så är du kort i rocken så vill du nog göra din kofta lite kortare än min 🙂

När jag sytt ihop delarna, (ärmar oxå såklart) provade jag och mätte hur långt isär framstyckena var ifrån varandra. I mitt fall var det tolv cm. Jag skar då ut två långa remsor som ihopsydda mätte sex cm plus sömsmån på bredden. Längden gjorde jag några cm (åtta kanske) längre än koftan mäter hela vägen runt. När remsan sedan sys på gäller det att tänka på att det behövs mer ”remstyg” längst ner, fram vid böjarna. Annars blir det bubbligt.

Sen stickade jag ner sömmarna och sydde fast sidenbandet på baksidan. Till nästa gång vet jag var bandet ska sitta och kan sy fast det direkt när jag syr ihop remsan.

Förmodligen hade det varit smartare att göra en infodring men för det första så är inte jag och infodringar kompisar och för det andra så ville jag ha möjligheten att öka på remsans bredd ifall koftan hade känts för tight.

11 thoughts on “Inte en omlottkofta

  1. Roligt. Jag kommer just hem ifrån affären med tyg till en kofta ur AOH själv 🙂 En oemotståndlig trend. Men nu blir jag osäker… jag kanske ska testa din variant istället 🙂

    • Tack! Vad kul att du tycker det 🙂 Tyget är något slags tjockare trikå. Tunnare än college men tjockare än vanlig ”t-shirt trikå”. Köpt på bästaste tygfabriken i Karlstad. Där kan man göra massor av roliga och billiga fynd!

Kommentera

