Skoltyska

Nu har lillebror fått nya kläder igen. Och jag har fått damma av mina gamla tyskakunskaper. Mönstret till bodyn har jag nämligen laddat hem gratis från denna tyska blogg. Jag gjorde ett försök att ta Google translate till hjälp för att lista ut huruvida sömsmån ingick i mönstret eller ej men Google var inte på sitt mest hjälpsamma humör så jag fick lista ut det på egen hand. Hemskt många år sen jag läste tyska hörrni och hemskt vad mycket mer jag har glömt än vad jag faktiskt kommer ihåg.
Hur som helst så fick jag ihop det till sist och lillebror blev som vanligt störtnöjd över sin nya outfit.
Nä, har bryr sig såklart inte det minsta men vi kan väl låtsas att han gör det iaf!

IMG_4268.JPGJag är så nöjd med min cpx som snällt tuggade sig igenom alla lager tyg utan att ett enda hoppstygn. Två lager velour, sex lager mudd plus resår på sina ställen.

IMG_4277.JPGEn stjärna på rumpan med hjälp av den aviga kedjesömmen på cover pron.

IMG_4303.JPGMönstret på byxan är från Heilt spesiell og jubel.

IMG_4306.JPG

IMG_4286.JPG

IMG_4332.JPGTyget är köpt på stoff o stil.

6 thoughts on “Skoltyska

  1. Jättefint! (Modeller, tyg, matchning och sömnad.) Har för övrigt skummat igenom hela bloggen (tror jag) nu sedan jag hittade hit härom dagen. Måste säga att du syr superfint! Inspirerande och en smula ”knäckande” 😀
    Har du/har du använt någon av Meedom-böckerna (av Hanne och Sofie Meedom, Barnkläder sy och sticka 0–3 år (+ en med 4–7 år)? Skulle du i så fall vilja ge dig på en jämförelse med Heilt spesiell og jubel? Jag har Meedom-böckerna (på danska, svårare än jag trodde att förstå:-) men är lite nyfiken på Heilt spesiell og jubel också …
    Jag hittade en sajt som visade några sidor ur boken, där verkade det vara luvor på vartenda plagg. är det så? (Jag vägrar luvor p.g.a. kvävningsrisken – klipper bort luvan och syr om varenda luvtröja vi får ärva efter kompisars barn.) Det går såklart att ändra mönstren, men jag tänker att det kan bli svårare att fråga ”store” sonen om det är något plagg han gillar om allt på bilderna har luvor (han har för all del börjat vänja sig, jag fick utan protester slakta en overall med fastsydd luva härom dagen;-).

    • Vad glad jag blir att du gillar det jag sytt och dessutom tar dig tid att kommentera 🙂 Tack! Meedoms mönster har jag inte så mkt erfarenhet av så jag kan inte ge någon rättvis jämförelse tyvärr. De få modeller jag sytt därifrån har varit allt för stora o breda för mina barn som båda två är smala. Även Ottobres mönster brukar vara stora o breda. Jubels modeller däremot har passat mina barn perfekt och mönsterbeskrivningarna är väldigt enkla att följa. Det är luvor på flera av modellerna men inte alls alla. Jag har aldrig tänkt på någon risk med luva. Är det så farligt menar du?? Vill din pojk ha luva kanske du kan göra en löstagbar ist? Kanta hela halsen och luvan för sig och sedan sätta tryckknappar? Sen brukar jag sätta knappar ist för dragkedja på tex en onepiece. De släpper ju mkt lättare än en dragkedja om olyckan skulle vara framme…

  2. Tack för att du tycker till om böckerna! Min pojk är också en tunnis, så jag kanske borde titta närmre på Jubel:-) Hans småsyrror (tvillingar) är bara ett år, men de ligger också under ”normalkurvan”.
    Har hört att Ottobres mönster brukar vara breda, även för ”normalbreda” barn.

    Jo, luvor är tyvärr farligt, det har inträffat dödsolyckor – senast en förra eller förrförra året då en pojke i sju–nioårsåldern(?) här i Sverige kvävdes då han klättrade i träd i egna trädgården :-(. Känner även till ett fall i Tyskland där en grabb fastnade med luvan på tröjan då han skulle hoppa ner från våningssängen.
    Jag tror att det har varit tal om ett EU-förbud mot luvor på ytterplagg som är fastsydda eller fästa med dragkedjor. Knappar är som du säger betydligt säkrare (åtminstone om de släpper någorlunda lätt). Men förbudet borde väl, om det nu finns, även gälla vanliga tröjor för sådana luvor lossnar ju inte heller.
    Jag lyckades googla fram en broschyr från konsumentverket som jag har läst om just detta, där står även om snoddar etc. vilket jag hade glömt: http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%C3%A4lla%20och%20ladda%20ner/rapporter/2006/2006_8_sakerhet_barnjackor.pdf
    Hoppas att jag inte har skrämt upp dig nu! Men samtidigt … hellre veta och kunna anpassa plaggen därefter, tänker jag.

  3. Vilken trevlig blogg du har! Tack för tips om gratismönster på body! Kom du fram till om sömsmånen ingår eller inte? Skulle gärna prova att sy en body, men har ingen bebis hemma att prova på.

    • Hej! Dig känner jag igen 😊 Har varit inne på din fina blogg flera gånger!
      Sömsmån på bodyn ska inte läggas till i hals eller i nederkant men i övrigt ska den läggas till. Den långa ärmen ska vara väl tilltagen så ingen sömsmån ska behövas. Jag kantade min i ärmsluten. Det blev bra. Ska man vika upp för fåll bör man alltså lägga till. / Carina

      • Jaha, vad roligt att du har kikat in på min blogg. Tack för ditt svar! Nu har jag provsytt min allra första body någonsin. Jag ska prova den på brorsonen efter påsk och se om den passar.

Kommentera

